Strategia to przemyślany plan działania, który odpowiada na pytania:

  • Gdzie jesteśmy obecnie?
  • Dokąd chcemy dojść?
  • Co stanie nam na drodze?
  • Co potrzebujemy zrobić, by dotrzeć tam, dokąd chcemy dojść?

Jakie są zyski z posiadania strategii, a jakie koszty działaia bez strategii?
Strategia:

  1. Definiuje misję i wizję, pozycję i tożsamość, normy i wartości. Czyli to, co się chce w życiu osiągnąć.
    Stanowi punkt odniesienia dla określania TRAFNYCH celów i podejmowania TRAFNYCH decyzji.
    Niweluje koszty organizacyjne, finansowe i personalne błędnych decyzji.
  2. Precyzuje cele główne i cele szczegółowe.
    Cele główne decydują o rozwoju organizacji, cele szczegółowe wpisują się w cele główne i WERYFIKUJĄ WYBÓR bieżących działań.
    Niweluje koszty działań bezcelowych i zbędnych, nie wnoszących do celów organizacji.
  3. Identyfikuje zasoby do realizacji celów, będące w posiadaniu organizacji oraz te, które należy pozyskać.
    Pomaga tym samym rozpoznać zasoby zbędne.
    Niweluje koszty zbędnych, bezcelowych wydatków i działań.
  4. Analizuje czynniki wewnętrzne oraz otoczenie. Pomaga zarządzać ryzykiem – wykorzystywać szanse, minimalizować zagrożenia.
    Niweluje koszty decyzji i działań podejmowanych pod presją czasu.
  5. Analizuje konkurencję. Pomaga w uczeniu się dobrych praktyk od konkurencji oraz
    w  promowaniu tego, co wyróżnia organizację.
    Niweluje koszty utraconych możliwości, chybionych działań promocyjnych.
  6. Jest planem działania. Stanowi punkt odniesienia przy podejmowaniu decyzji dla zarządu i pracowników, dopuszcza świadome zmiany planu.
    Niweluje koszty czasowe i finansowe bieżących działań podejmowanych w sposób nieświadomy, rozmijających się z celami i planem.
  7. Podlega ocenie przez zastosowanie określonych kryteriów efektywności. Stanowi punkt odniesienia do oceny, co udało się zrealizować, co wymaga poprawy.
    Niweluje koszty zaniechania potrzebnych działań wynikającego z demotywacji lub działań wynikających z błędnej oceny sytuacji.
  8. Jest warunkiem efektywnego zarządzania, umożliwia maksymalne wykorzystanie potencjału organizacji: organizacyjnego, kadrowego, finansowego i techniczno –produkcyjnego.
    Niweluje koszty zbędnych, bezcelowych wydatków i działań.

ZESPÓŁ ENTERPRISEHOUSE.PL